‘Bravo’ klinkt in Rome voor Twents Kamerkoor Mardi le Vingt

Mardi le Vingt mocht dit weekend het ‘Festival di Pasqua’ in Rome afsluiten als ‘Coro del Festival’
Recensie door Jos Keijzer

ROME- ‘Bravo’, oordeelde de Itali­aanse dirigent Vaselli, nadat hij het Twents Kamerkoor Mardi le Vingt voluit een koorgedeelte uit de Mis in C van Mozart had horen uitvoeren. Het kamerkoor trad afgelopen weekend op in de beroemde Chiesa di San Paola entro le mura, ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van het koor. Het Dutch Chamber Choir Mardi le Vingt werd opgenomen in de bekende concertserie Festival di Pas­qua, een festival met internationa­le beroemdheden dat altijd rond Pasen gehouden wordt. Mardi le Vingt mocht het geheel als Coro del Festival afsluiten.

In de week van 7 april hingen overal affiches en werden flyers uitgedeeld. Vermeldingen in kran­ten zoals de Repubblica, Musica An­tica Roma en Roma Capitale. Zelfs op televisie werd er over geïnformeerd en het publiek is gekomen. De prachtige, imposante basiliek was dusdanig vol, dat men in de zijbanken een plek moest zoeken.

Een deputatie van het Vaticaan, de culturele Raad van Rome, de Nederlandse ambassade en de mi­nister van justitie voegden zich tussen de talloze luisteraars. Kamerkoor Mardi le Vingt bracht een programma met werken van de grote meesters, onder wie Bach, Mozart en Vivaldi. Solisten bij dit bijzondere concert waren sopraan Karin Hertsenberg, alt As­trid Krause, tenor Alberto ter Doest en bas Daniël Herman Mostert. Organist Jaap Vonk begeleid­de het gehele concert lichtvoetig in het continuo en zeer adequaat bij de koorgedeelten. Zijn profes­sionaliteit werd benadrukt door het feit dat de kennismaking met het orgel zeer kort was en de rui­me akoestiek voor hem weinig muzikale referentiekader gaf. Dat het concert inderdaad muzi­kaal gezien een uitdaging werd, bleek wel uit de tijdsplanning die waarschijnlijk op Italiaanse leest geschoeid was. Uiteindelijk had dirigent Herman Koops twee uur voor een orkestrepetitie, generale repetitie en solistenrepetitie. Bij de orkestrepetitie bleek al snel dat er verschillende muzikale visies tot een geheel gesmeed moesten worden. Herman Koops verander­de de wat strenge, en te breed opgezette Bach-visie van het orkest, in een dansante lichtvoetige ko­raalkantate. De mis van Mozart kreeg een muzikale lading vol dynamiek. Het Gloria van Vivaldi werd ontdaan van opera-effecten en kreeg waar het recht op had: helderheid in prachtige fraseringen en intimiteit in de aria’s. De sopraan straalde in het hoge register, de alt overtuigde emotievol en met zeggingskracht. De tenor liet zijn stem soepel door de ruimte van de basiliek glijden en deze bas heeft naast een warme plooibare voordracht ook een heerlijk souplesse in het hoge register. Mardi le Vingt heeft door de vocale intimiteit, de warme koorklank en kracht, indruk gemaakt. Dirigent Koops verleidde het publiek tot samenzang met Bachs slotkoraal. Open doekjes en publiek met tranen op de wangen. Daarvoor moet je wel naar Rome.

7 april 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s